Rara, hoe kan dit?

Kim is op de kermis. Een vrouw komt naar haar toe en zegt: 'Als ik jouw exacte gewicht op dit briefje schrijf, krijg ik van jou twintig euro. Maar als me dat niet lukt, geef ik jou twintig euro.' Kim ziet nergens een weegschaal staan en denkt niet dat de vrouw haar gewicht kan raden. Toch moet ze de vrouw uiteindelijk twintig euro geven. Rara, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De vrouw schrijft de woorden "jouw exacte gewicht" op het briefje.
Flauw om Kim zo voor het lapje te houden. Als ik Kim was zou ik keihard op haar tenen gaan trappen. Dat mag op de kermis.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt mij het antwoord. Hier dacht ik ook aan. Anders had ze wel gezegd "Ik vertel jou jouw exacte gewicht".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal correct!

Andere antwoorden (3)

Gewoon zeggen het gewicht van het meisje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, definieer "exact". Als het op de kilogram nauwkeurig mag zijn, dus zonder de grammen te vermelden, schrijft de vrouw alle getallen van 1 t/m 150 op het briefje.

Het is haar dan gelukt Kims exacte gewicht op het briefje te schrijven, dus is Kim deze vrouw 20 euro schuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk zijn door "jouw exacte gewicht" op het briefje te zetten, maar het kan ook door middel van significante cijfers.

Als Kim boven de 50 kilo kan worden geschat, volstaat 1 x 10^2 kilo. Dit getal volstaat voor alle waarden tussen de 50 en 150 kilo. Dit komt doordat het uit slechts 1 siginificant cijfer bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, niet exact, maar zwaar afgerond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definieer "exact" dan? Want de eenheid van gewicht is gram. Moet het gewicht dan op de gram nauwkeurig berekend worden? Of op 19 cijfers achter de komma? Dat kan allemaal.
Als jij "exact" als het aantal kilogram ziet, dan kan mijn antwoord net zo goed. Het woord "exact" zegt dus helemaal niets.
Maar ik ben benieuwd wat het volgens jou inhoudt:)
AWM
14 jaar geleden
En ik snap niet hoe 1 X 10^2, wat precies 100 is, volstaat voor alle waarden tussen de 50 en 150. Wat zou je wiskundeleraar daar van zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot jij (blijkbaar) hoef ik het niet aan mijn wiskundeleraar te vragen, gezien ik het zelf weet. Dus die laatste opmerking van je begrijp ik niet helemaal. Maar ik wil het wel even uitleggen hoor:) 1 x 10^2 staat niet gelijk aan 100.
Het getal 100 heeft drie significante cijfers en 1 x 10^2 heeft er slechts eentje. Dit houdt in dat het getal 100 staat voor alle waardes tussen 99,5 en 100,5.
Het getal 1 x 10^2 bevat alle waardes tussen 0,5 x 10^2 en 1,5 x 10^2, wat officieus inhoudt dat het alle waardes tussen 50 en 150 bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist het ook +1 ( en dat is mijn eerste duimpje ooit !)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me gevleid... maar het is niet heel moeilijk hoor:)