Waarom zijn er veel meer mannen dakloos dan vrouwen?

Waar ik ook kom ik zie altijd meer dakloze mannen dan vrouwen. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

In Nederland zijn zo’n 4000 vrouwen dakloos. Dat is inclusief de vrouwen die gevlucht zijn voor huiselijk geweld. Belangrijke redenen voor hun situatie zijn een grote huurschuld of een echtscheiding. Waarom er zoveel minder dakloze vrouwen zijn dan mannen (er zijn zo’n 21.000 mannen dak- of thuisloos) komt volgens Peter Rensen, wetenschappelijk medewerker van het Trimbos instituut, doordat vrouwen beter hebben geleerd voor zichzelf te zorgen en een groter verantwoordelijkheidsgevoel hebben. «Zeker als ze de zorg voor kinderen hebben. Mannen gaan er makkelijker zomaar vandoor.»
Vrouwen zijn over het algemeen ook beter in het onderhouden van een netwerk, wat maakt dat ze altijd wel ergens terecht kunnen. En als een netwerk ontbreekt, weten ze de weg naar de hulpverlening snel te vinden. «Dat is ook min of meer noodgedwongen,» aldus Rensen, «want die zogeheten buitenslaapsters zijn in feite loslopend wild. Wanneer een vrouw op straat terechtkomt, zal ze vrij snel te maken krijgen met seksuele intimidatie.» Rensen schat dat er hooguit 35 buitenslapende vrouwen zijn, tien procent van het totale aantal nachtzwervers, en dat tachtig procent van hen verslaafd is. «Buitenlopende vrouwen zijn er meer, veelal zijn dat drugsverslaafde prostituees. ’s Nachts slapen ze bij klanten of zogenoemde ontfermers – hoerenlopers die vrouwen voor een paar weken in huis nemen.»
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt mij het meest logische antwoord.

Andere antwoorden (2)

Hahaha!

Ik denk dat dit niet echt veel uitmaakt. Misschien moet je meer kijken in de manier waarop vrouwen en mannen ermee omgaan.

Misschien moet je ook kijken in hoeverre de mensen er lak aan hebben die dakloos zijn. Sommige mensen kom je alleen in de avond tegen en andere overdag. De mensen die je overdag tegen komt hebben er schijt aan dat ze dakloos zijn. Alhans, ze vinden het niet erg om het aan de buitenwereld te tonen. Ik denk toch dat mannen in dat geval meer schijt hebben dan vrouwen.

Je zou ook kunnen kijken naar de rede waarom ze dakloos zijn. Drugs gebruik? Uit huis gegooid? enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dakloosheid is niet iets met een voorkeur voor de ene of de andere sekse. Er zijn/worden in grote lijnen niet idioot veel meer mannen dan vrouwen dakloos, maar de mate waarin, de duur en hoe er mee omgegaan wordt, verschillen wel.

De daklozen die je op straat ziet, de categorie 'zwervers' zeg maar, zijn voor het meerendeel inderdaad mannen. Dakloze vrouwen houden zich statistisch gezien meer op binnen opvangcentra en blijf-van-mijn-lijf-huizen. Mocht je daar toevallig veel vertoeven, dan zal het je opvallen dat veruit de meeste daklozen die je kent vrouwen zijn. Bij vrouwen is de dakloosheid echter vaker tijdelijk ; bijvoorbeeld doordat ze het huis zijn ontvlucht na mishandeling of als meisje het ouderlijk huis zijn ontvlucht. De problemen zijn vaak voornamelijk praktisch van aard, en in relatief weinig tijd redelijk vaak op te lossen door een nieuwe start te maken. Zolang er gene sprake is van overmatig alcohol- of drugsgebruik, zijn de uitzichten vrij goed.

Die oorzaak komt bij mannen minder voor, waar alcoholisme, psychische problemen en persoonlijke verwaarlozing weer een grotere rol spelen. Bovendien zijn mannen sowieso sneller het slachtoffer van psychische problemen in combinatie met geen of slechte opvang in/door de omgeving. In onze psychiatrische klinieken is voor deze mensen strikt genomen geen plaats (niet 'gek' of gevaarlijk genoeg), maar vaak kunnen ze ook niet echt goed voor zichzelf zorgen, en lossen ze hun problemen op de verkeerde manier op (alcohol, drugs), waardoor er ook in de opvang weinig plaats en ruimte voor ze is. Dat zijn dus de mensen die je voornamelijk op straat ziet, en alleen van de nachtopvang gebruik (kunnen) maken, omdat vrijblijvende hulpprogramma's weinig of geen effekt sorteren.