De Dode Zee werd minimaal 15 miljoen jaar geleden gevormd ten gevolge van verschuivingen langs de Dode Zee breuk, een grote breuklijn in de aardkorst tussen het Arabisch schiereiland en Azië. Door die tussen de aardschollen ontstane breuk zijn er mineralen diep uit de aarde naar boven gekomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het vulde zich met water uit de Jordaan.
Amadea
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Prima antwoord Amadea, maar ik mis een belangrijk punt: de Dode Zee is immers beroemd vanwege zijn hoge zoutgehalte. Vrijwel elk ander meer op aarde dat door een rivier gevoed wordt loopt uiteindelijk over. (de rivier vervolgt zijn weg) Hierdoor wordt het water constant ververst. De Dode Zee is de uitzondering. De verdamping van het water onder de hete woestijnzon is zo groot dat al het water dat de Jordaan aanvoert weer verdampt. Wat achter blijft is het zout. Inmiddels is het water zo zout dat er vrijwel (er zijn wat microben) niets in leeft.
Amadea
10 jaar geleden
Toch heeft die informatie niet te maken met het ontstaan ervan. Dat is het antwoord op de vraagwaarom de dode zee zo zout is. Staat al op http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/aardrijkskunde-aardwetenschappen/rode-zee-zout.219202 maar met de fout rode in plaats van dode en daarom moeilijk te vinden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Het zoutgehalte is een van de eigenschappen van de Dode Zee. De evolutie van die eigenschap is volgens mij gewoon onderdeel van de ontstaangsgeschiedenis. Omdat het ook nog eens de meest besproken eigenschap is denk ik zelfs dat het een essentieel onderdeel van de ontstaansgeschiedenis is. Je andere punt, dat een antwoord elders te vinden is, vindt ik ook geen reden het weg te laten. Vrijwel alle antwoorden zijn met goed googelen wel te vinden. Desondanks is het zeker nuttig ze hier bij GV bij elkaar te brengen. Ik ben het dus op beide punten met je oneens.
Maar uiteraard mag jij daar een andere mening over hebben :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
PS. Ik begon met: "Prima antwoord..." :-)
WimNobel
10 jaar geleden
Het is een breuklijn tussen het Arabisch schiereiland en Afrika, niet Azië. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea#Geography.