We zijn waterpest aan het beschijnen met licht, maar er ontstaan geen belletjes? Wat moeten we doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Naast het zeer goede antwoord van Cryo (zoals gewoonlijk) nog het volgende, het soort licht is van belang, waar veel rood, geel en wat blauw in moet zitten, vandaar dat kassen geen wit licht gebruiken (zulke hogedruk natriumlampen zijn er wel maar worden nochtans niet in kassen gebruikt) en als de hoeveelheid zuurstof die geproduceert wordt te gering is, lost het direct op in het water, zeker als het water ook nog zuurstof arm is.
Je ziet dan geen belletjes, ofschoon wel zuurstof geproduceerd wordt.
Hoe warmer water is , hoe minder gas er in oplost, dus ook de watertemperatuur is om die reden belangrijk.

Toegevoegd na 12 minuten:
Met een heel klein beetje bronwater met koolzuurgas in de waterbak wordt versneld het CO2 opgelost in het water, dat is nodig om goed zuurstof te kunnen maken.
Je kunt dan ook (voor proeven) in een ongunstiger vorm waterbak de zuurstofbelletjes genereren.
Zorg wel dat het water niet zuur wordt, onder pH6 is niet optimaal.
Verder heb ik niet verteld dat groen licht weinig voor een plant betekent, daarom is bladgroen groen.
Dus plantengroeilampen zullen beter werken dan gewoon
(TL/spaarlamp) licht.
Gloeilamplicht doet het vrij goed omdat het bijna een continuespectrum heeft (er zit wel weinig blauw en (ultra)violet in) maar warmt het water te sterk op bij voldoende licht afgifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elke plant, dus ook waterpest, zal alleen zuurstof produceren wanneer die plant groeit.

Om te groeien is niet alleen licht nodig, maar ook CO2 en voedingsstoffen.

Zorg dat het water voldoende CO2 uit de lucht kan opnemen door een platte bak te nemen - geen vissenkom. Een platte bak heeft namelijk relatief veel wateroppervlak voor relatief weinig water; bij een vissenkom is dat juist andersom.

Waarschijnlijk nog belangrijker: zorg voor voldoende voedingsstoffen in het water. Leidingwater zou wel eens te zuiver kunnen zijn. Doe er desnoods een (zeer KLEINE!) hoeveelheid vloeibare plantenmest bij.

Tenslotte: zorg dat de temperatuur goed is. Als de lamp waarmee je je waterpest beschijnt teveel warmte produceert, zal de waterpest niet goed kunnen groeien.
Cryofiel
13 jaar geleden
verder is geduld natuurlijk ook een schone zaak, heeft er iemand al eens gedacht aan gewoon slootwater(is doorgaans helder genoeg voor dit soort proeven).